2015-10-03 M403 og August Leonard

Vi mødes lidt i kl 7. Der var jo planlagt langfart da vejrudsigten ikke kunne ønskes bedre for Kattegat. Alligevel var vi kun Jørgen og jeg (Emil) men en sådan mulighed ville vi ikke gå glip af at vi ville af sted alligevel.

Det var stadig mørkt!

I Grenå nået vi lige at hilse på en anden dykker båd der var på vej ud at havnen. Vi fik hurtigt båden gjort klar og stak efter de andre. Bølgerne var lidt være end frygtet men ikke noget der kunne forhindre langfart. Da vi sejlet forbi U251 lå den anden dykkerbåd der. Vi forsatte ud til M403.

Jeg røg først i vandet men vraget var ikke at se. Af sted med linehjulet og kort efter fandt jeg den. men ikke noget at binde på... Jeg forsatte og opgav til sidst påbindingen...

En at de første projekter blev at tage billede af en troldkrabbe! Så blev man lige mindet om hvorfor det er man gider de her lange ture! For det er ikke vejdagskost med sådan en kæmpe af en krabbe!

Troldkrabbe!

Bunden var overstrøet med fine søfjer! og en lange svømmet frit fremme.

Søfjer og lange

Kort der efter kom jeg til stævnkanonen med drejehjul og det hele :-)

Drejehjul til kanonen

Kanon løbet.

Jeg havde bare klipset linehjulet i en d-ring og nu gik det så op for mig at linen ikke havde været bundet fast... Nå tilbage mod stævnen og her fandt jeg linen igen. Tilbage ved ankeret ville jeg alligevel gøre et forsøg på at binde på hvilket lykkes.

Kort der efter begyndte jeg min opstigning. Sigten havde været okay men da jeg kom op på vraget blev den noget bedre! og under en stor del af opstigningen kunne jeg stadig se vraget!

Udsigten på vej op af tovet.

Oppe igen fik vi bundet båden på og Jørgen kom i vandet hvor efter jeg var alene i båden. Det varet dog ikke længe før båden fra U251 kom over til os. De ville også dykke M403 så de lånte vores bundtov. Det var fint for så havde jeg også nogen at snakke med og så går overflade tiden meget hurtigere.

Gæster på vores vrag :-)

Jørgen kom på og ville godt have et dyk mere her så jeg benyttet hans overflade tid til et kort dyk. Hvor efter Jørgen kom i igen.

Da han kom op samtidig med at dem fra den anden båd var færdige med at dykke så det var jo godt planlagt.

Her efter forsatte de hjem mod Grenå mens vi sejlet mod August Leonard. Igen var jeg først i. Ankeret lå der hvor den stak højest så påbindingen var nem til gengæld var der ikke meget over 1 meter sigt så det var ikke meget ved...

Det mest spændende blev nok den rødnæb jeg fik et billede af.

Rødnæb - hannen er dog meget pænere!

Jørgen kom i og var også oppe noget før tid. Det var jo ikke rigtig til at se noget alligevel.

Nu var vandet blevet fladt så turen ind var en ren fornøjelse.

Fladt vand!

I havn fik vi hurtigt pakket vi havde jo planer om lang tur igen søndag!